Egy Z generációs kutatás félreértelmezése

dorkajozsa

Business coach, a Y2Y Business Coaching vezetője

Valószínűleg a facebook Piszkos Fred körmönfontságát is megszégyenítő algoritmusa okán, de az üzenőfalamot ma reggelre elborították a Z generációs kutatás eredményei. Sokan és sokféleképpen nyúlnak a témához, az adatok értelmezése viszont rengeteg kérdést felvet. Az IFL például ezt írja:

A Z generáció tagjai egyértelműen elszakadnak a az Y generáció trendi vállalkozás felfogásától, és legfontosabb munkahelyi tényezőként toronymagasan a fizetést jelölik meg. Ijesztő, milyen alacsony pontszámott kapott a társadalmi felelősségvállalás vagy a jó hírnév, esetleg a sokszínűség. Ez azt jelenti, hogy a Z generáció sokkal földhözragadottabb, egyfajta “zsoldos” szemléletmódot követ, ahol az egyén, az ego érvényesülése a legfontosabb tényező és amiből minden más külső tényezőt kizárnak. 

Szóval nem, nem és nem.

Nem.

Tényleg nem.

baker-black-veterans.jpg

Írtunk már pártíz posztot arról, hogy milyen felesleges ezt a generációs lufit akkorára fújni, mint amekkora nem, mert aztán hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy nem is létezik egyáltalán szakadék. Nyilván van különbség generációk között, de korántsem ekkora.

Nem kell statisztikusnak lenni ahhoz, hogy az ember rájöjjön, ha 14-25 éves gyerekeket kérdezel meg valamiről, azok máshogy fognak gondolkodni, mintha 25-34 évesekkel teszed ugyanezt. Nem azért, mert Z generációsok. Nem azért, mert “zsoldosok”. Hanem azért, mert fiatalok.

A generációt és az életkori sajátosságokat összekeverni nem lehet és nem is szabad. Egy ilyen kutatás eredményeinél nem az a kerdés, hogy a válaszok alapján a Z generáció miben különbözik az Y-tól vagy az X-től, vagy akárkitől.

Hanem az, hogy a Z generáció válaszai miben különböznek az Y generáció akkor adott válaszától, amikor 14-25 évesek voltak.

Ne beszéljünk már arról, hogy ijesztő, hogy milyen alacsony pontszámot kapott a Z generációnál a társadalmi felelősségvállalás. Mitől kapna magasabbat?

18 éves, könyörgöm, a gimnáziumot kerülve sörözik a városligetben, honnan kellene tudnia, hogy mi az a társadalmi felelősségvállalás? Az Y generáció tudta 18 évesen? Az X tudta? A Baby Boomer? A Veterán? Ne írjunk már le egy generációt azért, mert a pénz neki a legfontosabb. Nem a generációnak a legfontosabb a pénz a munkában, hanem annak a korosztálynak.

És nyilván nem fontos neki, hogy ki a főnök személye, ha még SOHA ÉLETÉBEN NEM VOLT FŐNÖKE. 

children_playing_in_street_new_york.jpg

Majd ha lesz, fontos lesz neki.

És akkor is Z generációs lesz. Úgyhogy mielőtt mindenféle marhaságot megpróbálunk belemagyarázni a számokba, ahogy azt az épp megkérdezett fiaink teszik Goethe Faust-jával, gondolkozzunk kicsit. Ők is jobban tennék. 🙂

 

HA TE SZOKTÁL GONDOLKODNI, CSINÁLD VELÜNK.

 

képek: https://upload.wikimedia.org, https://media.newyorker.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *