Hét tipp a boldog dolgozóhoz IT eszközökkel

personalhungary

A PwC 2017-es Magyarországi Vezérigazgató Felmérése szerint a vállalatok 60%-a tervez szervezeti növekedést és 92%-uk számol a szakemberhiány kockázatával. (PwC, 2017) Ezzel párhuzamosan Magyarországon a termelékenység körülbelül a fele a nyugat európai értékeknek, amely érték a 2016-ban megindult béremelésekkel még jelentősen romlott is. (Menedzsmentfórum, 2016) A helyzet elemzéséből egyértelműen látszik, hogy a vállalatok munkaerő problémáit a hatékonyság javításával azonnal lehet orvosolni. Nem mellesleg jelen cikkben tárgyalt technikák nem csak a produktivitásra hatnak jótékonyan, hanem a fluktuációra, dolgozói elköteleződésre, motivációra, valamint az employer brandingre is. Végső soron pedig a vállalat profitabilitására.

Sonja Lyubomirsky, Laura King, és Ed Diener 225 tudományos publikáció feldolgozásával bebizonyította, hogy a boldog alkalmazott 31 százalékkal produktívabb, 37 százalékkal többet ad el és a kreativitása háromszor magasabb. (Lyubomirsky, et al., 2005)

Összeállításunkban hét tippet adunk ahhoz, hogy milyen, egyszerű eszközökkel lehet megteremteni a munkahelyi boldogságot. És miután HR Informatika a szakterületünk, ezért arra írunk példákat, hogyan lehet ezeket a célokat támogatni IT megoldásokkal.

Dolgozói kommunikáció

Akárhogy is nézzük, a dolgozó akkor boldog, ha emberszámba vesszük. Beszélgetünk vele, meghallgatjuk az ötleteit, gondját, baját. És persze akkor a legboldogabb, ha mindezt az első számú vezető teszi. Csak nincs ennyi vezetőnk és talán nem is ez volna a dolguk… Keressük meg azokat az általános kommunikációkat, amelyek automatizálhatók és tereljük informatikai útra, ilyenek lehetnek például: beosztásterv, túlóra igénylés, távollét tervezés, munkaruha, védőeszköz igénylés, hogyan érzi magát, megkap-e minden információt a munkájához, dicséretek kiosztása, gamifikált tréningek, kérdőívek, stb.

Legyünk transzparensek

Legyünk transzparensek a vállalati kommunikációban, mondjuk el, mit tanultunk a történtekből, vázoljuk fel, mit teszünk a probléma megoldásáért. Mindig tartsuk szem előtt, hogy az informált alkalmazott nyugodtan végzi munkáját, nem azt találgatja, hogy vajon foglalkoznak-e egyáltalán a kérdéssel vagy sem vezetői szinten. Használjuk az interaktív információs kioszkokat erre a feladatra bátran.

Adjunk plusz szabadnapokat

A legjobban teljesítőket jutalmazzuk plusz szabadnapokkal. Első látásra ez bevételkiesésnek tűnhet, de megtérül. Biztosak lehetünk benne, hogy a kollégánk szabadsága előtt felelősséggel elvégzi feladatait és a szükséges információkat átadja helyettesítőjének. Ezt a cél tudja hatékonyan támogatni egy távollét tervező alkalmazás, amiben a dolgozó az egész éves távolléteit képes megtervezni és jóváhagyatni.

Kommunikáljunk a közösségi tereken

Alakítsunk ki kisebb közösségi helyeket, ahol az alkalmazottak nyugodtan átbeszélhetik, és hatékonyan át tudjuk adni egymás számára az információkat. A mai trendeket követve akár online üzenőfal segítségével is tájékoztathatjuk munkavállalóinkat.

Ennek előnye, hogy a munkaadó állandó visszajelzést kap az alkalmazottról. A fiatalabb generáció tagjainál már elvárás, hogy a vállalat digitálisan kommunikáljon velük, egy olyan virtuális közösségi térben, amely megszokott, jól ismert számukra. Ezeket az eszközöket érdemes a közös pihenőterekben elhelyezni. Az érintőképernyős terminálra az alkalmazott belépőkártyája segítségével léphet be. Az egyénileg kialakított közösségi kommunikációs felületen minden, számára releváns információt megtalál – legyen az a szabadságolási időszakra vagy a munkavédelmi ruházat cseréjére vonatkozó adat.

Mutassunk utat

Alkalmazottjaink szakmai támogatása mellett, tartsuk szem előtt az egyéni fejlődésüket is.  Vázoljuk fel, milyen karrierút vár a kollégára a vállalaton belül, együtt határozzuk meg, hogy az egyes fokozatok eléréséhez mit kell tennie. Biztosítsuk nekik az ehhez szükséges képzést, fejlesztést. Egy képzés és kompetencia menedzsment szoftverben ne csak a vállalati érdekek szerinti adatokat vegyük fel és kövessük, hanem a dolgozó egyéni céljait támogatókat is.

Tűzzünk ki egyéni célokat

Adjunk látható értelmet a mindennapi feladatoknak, és határozzunk meg egyéni célokat. Ezáltal kollégánknak biztosabb munkavégzést teszünk lehetővé. A dolgozó látja, hogy aznap milyen cél érdekében végzi munkáját, motiváltabb, boldogabb lesz, mikor sikerült teljesítenie azokat.

Ne fukarkodjunk a köszönettel

Fontos a munkatársaink elismerése. A jól elvégzett munkát, köszönjük meg Nekik minden vállalati fórumon. Egy köszönet nem kerül semmibe, mindenkinek jól esik és emellett elismerést jelent, emeli a kolléga vállalton belüli státuszát. Ne fukarkodjuk vele, indokolt esetben, mindenkinek valós érdeme szerint osztogassuk. Hozzunk létre közösségi platformot, amin keresztül a dolgozók egymást is megdicsérhetik vagy megköszönhetik a segítséget.

És végül tegyük fel magunknak a kérdést, hogy ha ezeket megvalósítjuk a vállalatunknál, akkor hogyan fogja a munkavállalónkat elcsábítani a konkurencia?

Otti Csaba, a Personal Hungary “HR informatikai rendszerek” szakértője

Hivatkozások

  • Ed Diener, E. S. L. S. M. D., 1993. The relationship between income and subjective well-being: Relative or absolute?. Social Indicators Research, 28(3), pp. 195-223.
  • Lyubomirsky, S., King, L. & Diener, E., 2005. The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happines Leads to Success?. Psychological Bulletin, 131(6), pp. 803-855.
  • Menedzsmentfórum, 2016. MFOR. [Online]
  • Available at: http://www.mfor.hu/cikkek/makro/Dolgozik_a_magyar__csak_nem_termel.html

[Hozzáférés dátuma: 22 06 2017].

  • PwC, 2017. Magyarországi Vezérigazgató Felmérés, hely nélk.: ismeretlen szerző
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.