Teamfejlesztés másképp

Mikor megtudtam, hogy a Wieland Veronika lesz a Morning Coaching következő előadója, rögtön beugrott a TED előadása, amelyet már jó régen láttam, mégis belém égett valamiért. Leginkább az maradt meg bennem, milyen harmónia áradt belőle, ahogy az átkeretezésről beszélt. Most is egy számomra közeli témát hozott: a csoportokkal való munkát. 

„Ami furcsa, ismeretlen, kusza, abból jöhetnek ki a legizgalmasabb dolgok” – ezt már a honlapján olvastam, egy nála vizsgázó beszámolójából. A facilitatív vezetés elkötelezett híve, így először is arra adott szakszerű definíciót, ki is a facilitátor? Nos, a facilitátor támogatja a csoportot a céljai elérésében, szépen szólva a folyamat specialistája. Egy semleges csoportvezető, aki nem jó, ha bevonódik. Míg a coach mindig fejlesztő szándékkal közelít, addig a facilitátor a fejlesztői célok mellett az esetleges problémák megoldását is támogatja. Ugyanakkor a team coach és a facilitátor módszertana igen hasonló lehet. És akad más közös vonásuk is: minden csoporttag hozza a tudását, ami a csoportban összeszorzódik.  [Read the rest of this entry…]

 

”Az ügyfél nem hagyja a küszöbön kívül a sorskönyvét”

Márton Mónika az egyik legismertebb business coach hazánkban, aki a tranzakcióanalízis coachingban való alkalmazását mutatta be a legutóbbi Morning Coachingon. Rendhagyó módon azonban hadd kezdjem az interjúnk végével, amikor is feltettem a kérdést, hogyan találkozott a módszerrel. Mert aztán úgy alakult, hogy a beszélgetésünk vége a cikk eleje lett, így került méltó helyére…

– 26 évesen nehéz élethelyzetbe kerültem, ami identitás krízist is jelentett számomra. Akkor még nem tudtam segítséget kérni, azt gondoltam, egyedül is erős vagyok. Nem vágytam emberek közé menni sem. A körzeti orvosom azt mondta, hogy ha rendszeresen eljárok pszichológushoz, még táppénzen tud tartani. Életem végéig hálás leszek amm-foto-2 terapeutámnak, aki először mesélt nekem a tranzakcióanalízisről, és segített, hogy TA-s szemüvegen keresztül nézzek rá a helyzetemre. Eric Berne is így dolgozott: szakértővé tette az ügyfeleit, ahogy akkor a terapeuta is megtanította nekem, hogyan elemezzem ezen a keretrendszeren belül a saját lelki jelenségeimet. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy egyszer majd megtanulom ezt én is.

 

Azt olvastam, sokáig elvált benned az elméleti keretrendszer és a gyakorlatban való használhatóság. Mi hozott ebben változást?

– Akkor ért össze bennem, amikor tudatosodott, hogy az ügyfél mindig létrehozza a folyamatban a legnagyobb elakadásait. Nem úgy van, hogy van az ő ügye, és van ő – ahogy ő elkezd működni, az maga az ügy.

[Read the rest of this entry…]

 

Újfajta tanulás – Action Learning Team Coaching

A legutóbbi Morning Coaching előadója, Ladics Viktória állítja, férje mellett az action learning a másik szerelme. Az említett módszer élővé is vált ezen a reggelen, én pedig maximálisan értem, miért ejtette rabul Vikit a team coaching e különleges fajtája.

Előadónk először arról mesélt, hogyan találkozott a módszerrel. Két kislánya születése után – azóta tovább bővült a család még egy kislánnyal – úgy érezte, nehéz lenne visszatérnie a HR-vezetői pozíciójába. „Kerestem a helyemet, kutattam, mit kezdjek magammal anyukaként. Aztán a coachtanárom, Horváth Tünde hívta fel a figyelmemet erre a módszertanra, ami Amerikából érkezett hozzánk.”

Információáramlás – jó helyen, jó időbenlinkedin-kep

Ezután mesélt a módszer kitalálójáról, Reg Revansról, akinek édesapja a Titanic elsüllyedésének körülményeit kutatta, azon belül is azt, hogy lehet az, hogy bár egy csomó hozzáértő ember volt a hajón, mégsem tudták azt megmenteni. „Így van ez a szervezetekben is – fűzi hozzá az előadó -, a jó működéshez a megfelelő időben, a megfelelő helyre kell eljusson az információ.”

Viki úgy véli, ma már nyitott erre a piac, különlegessége pedig abban rejlik, hogy csoportban lehet egyéni témákon dolgozni. [Read the rest of this entry…]

 

A minőségi beszélgetések nyomában

A coachnak a hallgatás is munkaeszköze, a Morning Coaching sorozat legutóbbi előadójának, Levendel Áronnak pedig a kíváncsiság a hobbija. Szerencsés találkozás, nem igaz?

levendel-aron-pcc

Levendel Áron

Áronnak esze ágában sincs száraz elmélettel kezdeni, azonnal egy történetet mesél, hogy rámutasson, milyen fontos jól figyelni és jól hallgatni, majd rögtön bevonja a közönséget is, arra kérve minket, hogy meséljünk el a székszomszédunknak egy történetet, amikor segítőként jó formában éreztük magunkat. A következő instrukció szerint pedig a terem másik szegletében kell majd valakivel megosztanunk, milyen fantasztikus képesség birtokában is van az iménti beszélgetőtársunk. Itt muszáj megemlítenem, hogy van annak valami varázsa, amikor egy vadidegen odapattan melléd, és egy harmadik személy erényeit kezdi taglalni.

Ez már a brief coaching varázsdoboz része, Áron négy éve csatlakozott a Solutionsurfers 19 országban elérhető társulásához, amely a megoldásközpontú módszertant terjeszti szerte a világban.

Mikor jó valakivel beszélgetni?

„Korábban mindig figyeltem a mestercoachokat, egyszerűen jó volt velük lenni. Valahogy jobb formában éreztem magam mellettük” – meséli a szervezetfejlesztőként és trénerként is tevékenykedő előadónk, aki nem utolsósorban a rendezvénysorozatnak is helyet adó KAPTÁR közösségi iroda egyik alapítója és vezetője. [Read the rest of this entry…]

 

Ügyfélszerzés – az értékesítés tervezhető?

Coachként nem könnyű értékesítői fejjel gondolkodni. A coach elsősorban odafigyelést, megértést kell adjon, a sales-ben viszont – halljuk gyakran – a gátlástalan eredmény centrikusság dominál. A valóságban mindkettőre szükség van. Mindenesetre minél jobban tudunk figyelni értékesítőként a jövendő ügyfélre, annál jobb eredmények születnek majd.

Az összefoglalót a tavaszi évad záróeseményéről rendhagyó módon Bakos Zsuzsi kolléganőnk jegyezte le, aki részt vett a rendezvényen.

Dózsa Gergő több mint 25 év értékesítői tapasztalatát hozta el a május 25-i Morning Coachingra. Ő maga 1331036843_200x1000 coaching és ugyanennyi tréningórával a háta mögött jól ötvözi magában a coaching és a sales világát. Izgalmas, interaktív workshopján megtudhattuk, milyen lépésekkel tudjuk tudatosabban felépíteni a szolgáltatásainkat, és melyek a sikeres önértékesítés kulcspontjai.

Gergő a bevezetőjében elmondta: kiemelkedő sikerének érzi, hogy bevezette az LG nagyméretű plaza LCD kijelzőit, amivel a cég egy év alatt a piac első három helyezettje közé került, és a későbbi karrierállomásain is szép sikerek futott be értékesítőként. Köszönhető ez talán a sokévnyi tapasztalatnak is, ahogyan ő meséli: „Már az egyetem első fél évében a Cardex képeslapforgalmazó területi képviselője voltam, saját irodával és raktárral.”

Titulusait tekintve senior business coach, az ÉrMe Üzleti Hálózat ügyvivője, a CoachOK Szakmai Szövetség felügyelőbizottsági elnöke.

Meggyőződésem, hogy legtöbbünket az csalt be a reggeli rendezvényre, hogy egy igazi szakértő által kóstoljunk bele egy olyan szakma rejtelmeibe, amit a legtöbb coach elég távolinak érez a segítői munkától.

Hogyan jutsz el odáig, hogy coacholj? [Read the rest of this entry…]

 

Pénzednél vagy? – Gondolatok a vállalkozói coach létről

Mielőtt belemegyünk a részletekbe, egy kérdés:

Te hogy állsz most a vállalkozói léttel, (coach) vállalkozással kapcsolatos pénzügyi ismeretekkel?(Minősítsd egy 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol 1: a legrosszabb, 10: a legjobb állapot)

2014-ben hoztam egy döntést, s kiléptem a biztos, jól fizető ügyvezetői pozíciómból, hogy coachként dolgozzak tovább. Tettem mindezt úgy, hogy még se „praxisom”, se ügyfelem nem volt abban az időben. Merész döntés volt? Igen, mert váltottam a biztosból a bizonytalanba, a fix anyagi bevételből a „tervezhetetlenbe”. És nem, mert tudtam, hogy mi vár rám. Már volt tapasztalatom abban, hogyan kalkuláljak a vállalkozói lét anyagi oldalával, a kiadásokkal, költségekkel, hogyan tervezzem a bevételeket, a cash flowt. Már 10 éve saját vállalkozásom volt, változó eredményekkel, rengeteg tanulsággal, szuper könyvelővel (3 év után találtam rá), – nem beszélve az ügyvezetői tapasztalattal, ahol szintén bővítettem vezetői számviteli és pénzügyi tudásomat.

Ezeket a tapasztalataimat osztottam meg az április 20-i Morning Coaching előadásomban. [Read the rest of this entry…]

 

Neked mi az üzleti stratégiád, kék vagy vörös?

Április 6-án újra telt házzal indult az inspiratív címmel meghirdetett előadásunk: Neked mi az üzleti stratégiád, kék vagy vörös? a Kaptárban.  Erről készítettünk rövid beszámolót.Krisztina2_768p

Kincses Krisztina, üzleti coach szemléletes példákon keresztül kitekintett különböző iparágakra, ahol piaci szereplők új perspektívával közelítették meg saját piacukat és kék óceánt hoztak létre saját tevékenységükkel.

A történetek között szerepelt a Cirque du Soleil, dél-amerikai cirkusz stratégiája, a NetJets légitársaság példája, valamint a Casella Wines, ausztrál borászat is.

Ami közös bennük, hogy újragondolták az iparág jellemzőit, valamint a fogyasztók értékeit és újradefiniálták a piacot, ezzel új keresletet teremtettek. [Read the rest of this entry…]

 

Vezetőfejlesztés – Mérhető coaching

A coaching szakma egyik legnagyobb dilemmája, hogy hogyan lehet minél pontosabban mérni a coaching eredményét, hatását, különösen, ha vezetőfejlesztésről van szó. Bevallom, amióta coacholok, izgat a téma: talán mert a professzionális eszközök iránt vagyok elkötelezett, talán mert az ügyfél csillogó szeme számomra az elégedettség faktora, talán mert magam is ültem a vezetői székben évekkel ezelőtt megrendelőként.

A Morning Coaching vendégelőadója volt Veres Paula.

A 7 éves coach tapasztalatommal, közel 4800 coaching óra gyakorlatommal azt mondom, a legfontosabb, hogy tudjuk: mi a folyamat konkrét célja? Talán most legyintesz kedves olvasó, hogy hát persze, hiszen cél nélkül nincs coaching folyamat.

Pontosítsunk! Nézzük meg a leggyakoribb kérdéseket a mérhető vezetőfejlesztés kapcsán egy coaching folyamatban.

Kedves Vezető, kérdezhetek?

Tudja-e, hogy a vágyott változása mire hat? Mire szeretné, hogy hasson? [Read the rest of this entry…]

 

Inspirációs Marketing

A vállalkozásunk ne nyűg, hanem öröm legyen.

A Morning Coaching évadnyitó, teltházas rendezvényének szakértő vendége Tölgyessy Zsófi, Life & Marketing Coach volt, aki sikeres coaching vállalkozást vezet, workshopokat tart mind a marketing és az álom megvalósítás terén. Több mint 10 éves felső vezetői és marketinges tapasztalattal rendelkezik és ő maga is több álmát valóra váltotta már: többek között kilépett a vezetői állásából, hogy beutazhassa Délkelet Ázsiát és létrehozza a saját coaching programjait.

Tölgyessy Zsófi

A március 9.-i előadáson többek között arról mesélt, hogy „Miért fontos, hogy olyan üzleti és marketing stratégiát építsünk, amit élvezünk és összhangban van velünk? Hogyan alakítsunk ki olyan marketing és üzleti stratégiát, ami összhangban van velünk? Mik a legfontosabb lépések, amit egy coachnak meg kell tennie üzleti és marketing szempontból? (márka, termék, ideális ügyfél, online marketing, személyes eladás)”.

De mi köze van az inspirációnak és a marketingnek egymáshoz?

A jó marketing belőlünk indul, nem a piaci helyzet és a versenytársak határozzák meg. Természetesen fontos, hogy tisztában legyünk a lehetőségeinkkel, de akkor lesz igazán sikeres a marketing tevékenységünk, ha magunkból indul ki. Ha olyan termékeket és szolgáltatásokat hozunk létre, melyek összhangban vannak velünk és valódi értéket adnak az ideális ügyfelünknek. Ha ilyen marketing kommunikációt alkalmazunk, jól fogjuk magunkat érezni a vállalkozásunkban és mindig őszinte lesz a hangunk. [Read the rest of this entry…]

 

ÉVZÁRÁS – TE HOGY ZÁROD A SZAKMAI, VÁLLALKOZÓI ÉVED?

2015. április 23-a óta rengeteg dolog történt. Létrejött egy közösség, ahol a coaching szakmában dolgozók megoszthatják tapasztalataikat, tudásukat, ahol alakultak barátságok, de üzleti partnerségek, együttműködések is. Megvalósult 10 rendezvény számtalan olyan hasznos témában, ami egy coach számára nélkülözhetetlen tudása, tapasztalata, önmaga és működése szempontjából.

Decemberi rendezvényünkön a szakmai és vállalkozói évzárás volt a téma.

Coachként és egyben vállalkozóként is évet zárni összetett feladat. Figyelni kell az ügyfelek igényeire és az is fontos, hogy egy vállalkozásban pénzügyileg milyen esztendőt zárunk.

Talán korainak tűnik november végén, december elején a pénzügyi évzárásról beszélni, hiszen a beszámolók leadásának határideje csak jövő februárban és májusban esedékes (vállalkozói formától függően).coins-1015125_1920

Ugyanakkor egy jó vállalkozó az év folyamán is követi pénzügyi helyzetét, s ilyenkor, december elején tökéletesen látja, hogy szükséges-e még például egy utolsó karácsonyi marketing kampány, vagy egy januártól felhasználható kedvezményes bérletvásárlási lehetőség a sikeres és pénzügyileg eredményes évzáráshoz.

Hogy érdemes számot vetni az idei év eredményeivel szakmai területen, hogyan és mit kommunikálunk ügyfeleink felé? A karácsonyi ünnepekkel véget ér az év, vagy ilyenkor is terem üzlet? [Read the rest of this entry…]