A csapatodnak vannak egyértelmű céljai? Jó, de nem elég!

Horváth Gábor

Született 1973-ban Budapesten. Pszichológus végzettségű, tréner-tanácsadó és coach. Krauthammer Magyarország senior tanácsadója 2006 óta. Nős, gyermeke Olivér 8 éves.

Milyen egy jó (tökéletes) csapat? Vannak célja és szerepei, egyértelműek a folyamatok. Ezek fontos alapok, de az igazi különbséget máshol kell keresni. A Google is ezt tette.

Hétről hétre számos üzleti szektorban folytatunk vezetőfejlesztési projekteket, és azt tapasztaljuk, hogy egyre élesebbek a kérdések a csapatok körül, különösen a technológiai szektorban. Mennyire kellenek egy fejlesztőnek vagy technológiai szakembernek csapatmunka készségek? Mennyire kérik ezt számon a vezetők az egyéni teljesítmény mellett? Milyen az igazán hatékony csapat? A megfigyelések, személyes tapasztalatok és megérzések sokféle felismeréshez juttatták eddig is a vezetőket és a szakembereket. A people analytics, az emberi viselkedésről való adatgyűjtés és elemzés közelmúltbeli fejlődése azonban új szintre emelte a csapatokról való hiteles tudásunkat.

A Google kalandja a teamekkel
2012-ben a Mountan View-i óriáscég is feltette magának a kérdést, hogy miként tudnak tökéletes csapatot építeni. A belső kutatócsoport először az előző fél évszázad tudományos kutatásait nézte végig, majd az ezekből nyert megállapításokat alapján megvizsgáltak 180 Google csapatot. Ami először kiderült, az az, hogy a „ki” kérdése nem számít döntőnek a csapatok hatékonysága szempontjából.

Nem a tehetségek gyülekezete lesz tehát a leginkább nyerő team.

A Google kutatása – úgy tűnik – megerősítette kedvenc csapatmunka definíciómat: olyan együttműködési folyamat, amelynek során átlagos emberek nyújtanak átlag feletti teljesítményt.

Pszichológiai biztonság
Ha valahol magas szinten vannak a munkatársak az adatokból kinyerhető minták felismerésében, akkor az a Google, ám sokáig még így is a sötétben tapogatóztak a kutatók. A fordulópont akkor következett be, amikor a szakemberek kezébe akadt egy korábbi kutatás Amy Edmondsontól a pszichológiai biztonságról. Ez az az érzés, hogyha a csapaton belül kifejezzük véleményünket, visszajelzésünket vagy kétségeinket, nem kell számítanunk negatív következményekre. Hamarosan kiderült, hogy ez a hiányzó puzzle darabka, amely a döntő tényező, amitől egy Google csapat hatékonyabban működik, mint a másik, függetlenül attól, hogy milyen kiemelkedő vagy éppen átlagos készségű tagjai vannak.

Miben különböznek pontosan ezek a teamek? Érdekes módon, nem azokban a tipikusan „üzleties” jellemzőkben, mint a konkrét célok vagy éppen a jól körülhatárolt szerepek, amelyekre sokan gondolhatnánk. Akkor miben? Alapvetően két dologban. Egyfelől abban, hogy egyenlő mértékben beszélnek és vonódnak be a meetingeken, vagy a közös munka során. Ezt nem is kell a vezetőnek folyamatosan monitoroznia, valahogy magától kialakul. Másfelől, átlagosnál magasabb a társas érzékenységük, észreveszik, értik és törődnek a többi csapattag reakcióival, érzéseivel.

Egyenlőség és érzékenység a gyakorlatban
Emlékezetes volt az a pillanat, amikor ezt a két viselkedést élőben is megfigyeltem egy vezetői teamnél. Egyik programunkon egy gyártócég felsővezetői teamje csoportos kreativitás feladatot oldott meg, aminek a megoldási idejét egy kreatív és kitartó csapat, fokozatos fejlesztésekkel 6 másodperc alá tudja vinni. Ők 30 másodpercről indultak, és éppen 13 másodperces időnél jártak, amikor a játékban résztvevő vezérigazgató kijelentette, hogy szerinte ez a legjobb idő, amit ki tudnak hozni ebből a feladatból. Mondanom se kell, mindenki lefagyott néhány pillanatra. Először egy, utána több vezető kolléga kibökte, hogy szerintük még tudnak ennél jobbat. Sikerült átbillenteni az egyensúlyt, és tovább folytatták a megoldásfejlesztést, és bementek 6 másodperc alá.

A szituáció kiértékelésénél lett világos, hogy abban a pillanatban – a csapat segítségével – sikerült a vezetőnek figyelembe venni a többiek érzéseit és nem túldominálni a folyamatot. Ez aztán a csapat eredményességére is pozitív hatással volt.

Igen, legyenek kidolgozva a csapat céljai, szerepei és folyamatai, ám az igazi különbséget mégis a humán tényezők fogják jelenteni csapat és csapat között.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.