Milyen álláshirdetésre érdemes jelentkezni?

jobangel

Amikor a nagy munkanélküliség és a munkaerőpiaci túlkínálat miatt nehéz volt állást keresni, az álláskeresőket folyamatosan stresszelték azzal, hogyan is nézzen ki egy álláspályázat, a szellemi, vezetői munkáknál ez ma is súlyos probléma.

Most eljött az idő, amikor az álláskeresőknek is “üzen” az álláshirdetés, tehát jól kell megírni. Az álláskeresőknek pedig tudni kell kiválasztani, mi az, amire érdemes jelentkezni. Tehát mindkét oldalnak az segít, ha az álláshirdetés jól van megírva.

utalok-eladni.jpgÉs még mindig többségben vannak a hirdetések amikre eszébe sem jut jelentkezni egy álláskeresőnek, mert nincs leírva, miért is tegye. Pl. itt egy “nagyszerű lehetőség” a képen. (a hirdetést nemrég a Facebookon találtam) Bármilyen diploma mellett értékesítői felelősség plusz adminisztráció. Az igényesség csúcsa, hogy mindegy milyen diploma, csak valami papír legyen… Mit is ígér nekünk, álláskeresőknek? Miért is akarnék ide jelentkezni? Mi a vonzó benne? Semmi.

Nem ismerem az utóéletet a hirdetésnek, de már látom lelki szemeimmel a hirdetőt, amint csodálkozik: hogy-hogy nem jelentkezett senki?

Megfejtés #1: az adminisztrációs állásokat keresők utálnak eladni, az értékesítők utálnak adminisztrálni. Ez a mix nem fog működni. Vagy lesz precíz adminisztráció a semmiről, vagy lesz sok eladás hanyag adminisztráció mellett.

Megfejtés #2: Ha nem tudja az álláskereső, mit kaphat a cégtől, ki a cég, ki az ügyfél, mi az iparág, akkor mégis miért jelentkezzen?

Megfejtés #3: Ha értékesítőt keresünk, hívjuk a pozíciót értékesítőnek.

—————-

Az értékesítési munkára máshol is nehézkesen megy a hirdetés, pl. e gyönyörűséget olvasván felmerült bennem a kérdés: értem én, hogy értékesítőt keresnek, mert a területi képviselő kb. azt jelenti, de biztos, hogy nem kell eladni semmit?

mezgaz.jpg

Merthogy az nincs a feladatok között, csak egy csomó buzzword. Látszik, hogy a toborzó akart hozzátenni valami kreativitást, megszólította az álláskeresőt, mint embert, és akkor jött a szakmai vezető az igényeivel, amiből ezt a hirdetést lehetett kikerekíteni. A szakterületből látom, hogy mezőgazdaság + műszaki vonal, akkor talán nem élőállatot és gabonát kell eladni, de öntözőberendezést, vagy traktort, esetleg GPS-es növénytermesztőgép-vezérlő rendszereket pl.? Kicsit más szakértelmet kívánnak ezek, mégis mind mezőgazdaság… Az elvárt végzettségből sem nagyon fog kiderülni, mégis mihez kéne érteni. Furcsa a lojalitás is, mint elvárás, mert azt nem elvárni kell, hanem kiérdemelni (lsd. még employer branding, munkavállalói élmény stb.) A hasonló munkakörben eltöltött 3 éves tapasztalatot majdnem értem, csak az a kérdés, mi hasonlít mihez is?

És akkor kínálnak laptopot+mobilt. Munkaeszközt! Munkavégzéshez! Kínálnak! Kedvenc analógiámmal élve, a takarítónőjüknek meg a felmosóvödör a juttatása? A bérezés is kicsit suta lett, bár annak még nem vagyok híve, hogy pontos összeg legyen kiírva, de az alapbér összegét megadni talán ildomos lenne egy értékesítői hirdetésben. (Még mielőtt kiderül, hogy nincs is alapbér)

Tapasztalataim alapján a HR-szakma kézzel-lábbal tiltakozik a fentiekhez hasonló álláshirdetések ellen, mert egy ilyen az ő toborzási hatékonyságukat, ill. a fluktuációs arányokat is ronthatja. De a szakmai vezető és a HR nem csatázhat, ezek tehát a kompromisszumok. Már ahol van HR-es funkcióra valaki a cégnél, mert sok helyen még mindig nincs.

—————-

Ezekkel szemben mire “harap” az Y generáció? A fenti típusú mellébeszélés mind nem érdekli, hosszú szövegeket nem olvasnakk. Van munkáltató, aki már felismerte, hogy nekik így kell hirdetni:

allashirdetes_az_y_generacionak.jpg

(Ezt a képet Vilma-Virtual Marketing találta, és publikálta pozitív példaként)

Benne van minden, ami kell: mi a téma, hol kell dolgozni, mikor lehetne kezdeni, mennyi a bér, mit kell tudni, hogy kell jelentkezni. Nincs mismásolás, arra már nincs ideje senkinek, elvileg a cégeknek sem. Ehhez képest egy-egy álláshirdetést még akkor is 4-5 ember hagy jóvá egy nagyobbacska cégnél, ha az template-ből készült. És a 4-5 jóváhagyóból egyik sem érzi, hogy a valami nem jó így.

Azt hinnénk, ez valami újdonság. Nos, a felület igen, meg a csini grafika is, de én a 90-es évek elején, első állásomat egy álláshirdetésre jelentkezve kaptam, ahol vázlatpontosan egy újsághirdetésben (kötött méret, kötött szövegmennyiség, karakterszámra számláztak akkoriban!) pont ez volt leírva: mit kell csinálni, hol, mit kell tudni, hogyan kell jelentkezni. A bérezés akkoriban a multiknál szigorúan bizalmas volt, így azt nem írták bele a hirdetésbe (a bizalmasságnak még mindig több előnye van szerintem). Itt sem volt mellébeszélés… Vajon, ha még egy kicsit várunk, visszajutunk a 20 évvel ezelőtti színvonalra, ahol a lényeg volt a lényeg?

———–

Válaszolva a címbeli kérdésre: ha tudod pontosan, hogy mi a feladat, akkor van lehetőséged jól érvelni magad mellett. Különben próba-szerencse alapon talán sikerül valamire ráérezni, de manapság elég sok hirdetés van ahhoz, hogy azzal foglalkozz, amelyiknél nem kell gondolatolvasónak lenned.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.