Tippek a csalás megelőzésére

artanacsado

Nem számít, hogy milyen csalásellenes intézkedéseket vállalunk, nyilvánvaló okokból nincs garancia arra, hogy a diákok nem próbálnak meg csalni.

Egyes helyzetekben a csalás sikerrel járhat. De legalább meg kell győződnünk arról, hogy a tanulók könnyebbnek találják az elektronikus vizsgára való felkészülést a csalással szemben.

Az online értékelések legitimitásának biztosítása vitathatatlanul az értékelés kulcsfontosságú tényezője. Tágabb értelemben véve is elengedhetetlen a felajánlott képesítések megtartása mind a tudományos, mind az ipari szervek számára. Ez komoly kihívást állít a tananyagfejlesztők elé, hiszen az online környezetben sokkal könnyebb csalni, mert nem lehet ellenőrizni, hogy a tanuló valóban mindenféle segítség igénybevétele nélkül dolgozik-e.

Lehetőség van arra is, hogy a tanulókat online értékeljük. Mikor az online értékelések ismertté váltak, fontossá vált, hogy megbízhatóak is legyenek, tehát tisztázva legyenek a lehetséges csalási lehetőségek. Nézzünk meg 3 csalást megelőző módszert, amely minimális költséggel megvalósítható, és nem igényel speciális értékelést és tervezési készségeket!

Felület megosztás és videó monitoring

A legegyszerűbb módszer a csalás megelőzésének érdekében a résztvevők arra késztetése, hogy asztali megosztási módba lépjenek, valamint a vizsga során érdemes webkamerával is figyeltetni őket.

Ezekkel a módszerekkel önmagában a tanulók csalását csak megnehezíteni lehet. A webkamerás és asztali megosztási módszer ötvözésével azonban könnyebben kiküszöbölhetőek a csalási kísérletek. A vizsgafelület ellenőrzésén kívül a nyomon követési stratégiával is komoly eredményeket lehet elérni, mivel a vizsgázó ennek segítségével teljesen tudatában lesz annak, hogy megfigyelés alatt áll és kockázata van a csalási kísérletnek. Bár teljesen kizárni a külső segítségnyújtást a vizsga során nagyjából lehetetlen, a tanulók többségét visszatartja az a gondolat, hogy könnyen felfedezhetővé teszi őket ez az ellenőrző rendszer.

Véletlenszerű sorrendben megjelenő feladatok

Az elektronikus értékelések másik módja a véletlenszerű sorrendben megjelenő feladatokban rejlik. Bizonyos esetekben ez akár az elektronikus vizsga során is megtörténhet. Minden tanuló számára véletlenszerű sorrendben megjelenő feladatokat érdemes megjeleníteni, hiszen ebben az esetben hiába ülnek akár egymás mellett a vizsga résztvevői, kevés a valószínűsége annak, hogy ugyanabban az időben pont ugyanazt a kérdést kapják meg.

Ez a fajta értékelési rendszer tovább bonyolítja a feladatok ütemezését, hiszen a kérdésekre egyedi időkeretet kell beállítani. Amennyiben a teszt teljesítésére is időkorlát van beállítva, pl. 20 perc az összes kérdés megválaszolására, még tovább mérsékelhetőek a csalási kísérletek. A csalók nem tudnak elég következetesek lenni, hiszen folyamatos kommunikációra lenne szükségük a segítőikkel, mert egyszeri üzenetekkel nem mennének semmire. A véletlenszerűség és az időzítés beállítása meglehetősen triviális feladat, hiszen számos olyan e-learning platform létezik, melyek segítségével extra költségek nélkül lehet hatékony értékelő rendszert létrehozni.

Biztonsági felügyeleti igazgatási szabványok

Végül, de nem utolsósorban fontos megemlíteni, hogy az értékelési feladatokhoz, fokozatokhoz és kurzusokhoz való hozzáférés kezelésénél nagyon körültekintően kell eljárni. Sok esetben a csalókat az adminisztráció kezelésének elmulasztása, vagy a nem megfelelő adminisztráció motiválja.

Gyakori hiba az oktatók részéről, hogy a különböző online feladatokat nem elég körültekintően bocsátják a tanulók rendelkezésére. Ilyen tipikus probléma, hogy a feladatok megoldásai nem válnak láthatóvá a tanulók előtt az értékelési időszak végén sem, vagy éppen rögtön megjelennek a kérdéssel együtt a pontatlan időzítésnek köszönhetően. A tanulóknak ezen kívül olyan jogosultsággal kell rendelkezniük, ami nem biztosít hozzáférést az érdemjegyük szerkesztéséhez. Technikai szempontból az adminisztrációs problémák könnyen kezelhetőek, de az e-learning platform nem tudja biztosítani az értékelési menedzsment hibátlanságát.

Tanulságok

Érdemes kombinálva használni a bemutatott csalás megelőzési módszereket, hiszen drámaian lecsökkenthetőek vele a csalási kísérletek. Természetesen mindig lesznek olyan tanulók, akik megkísérelik mindeztalamilyen módszerrel és sikerrel is járnak, de az nem mindegy, hogy a feladatok tisztességes megoldását vagy a csalást tartják-e könnyebbnek egy teszt elvégzése során.

Forrás: https://elearningindustry.com/reduce-cheating-in-online-assessments-3-effective-patterns

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.