Ingyenes tartalmak a Trivantis oldalán

trivantis.com-logo

 

 

A keményen dolgozó e-learning fejlesztőknek, néha szükségük van egy kis szusszanásnyi szünetre. [Read the rest of this entry…]

Füles – Ingyenes Tab Interakciós Templatek

Ahogy egy korábbi cikkünkben ígértük, mutatunk nektek néhány ingyenesen használható templat-et. Íme a lista, szemezgess belőle bátran!

PowerPoint Tab Interakciós Templatek

pptinteract

Storyline Tab Interakciók storzlinetabs

Mikro leckék mérlegen II. – Hátrányok

id_1578_608


Előző cikkünkben a micro learning előnyeit vizsgáltuk. Most bemutatjuk az esetleges hátrányokat is:

 

  1. Nem alkalmas komplex feladatok bemutatására és készségek fejlesztésére

A mikro leckék ismertetőjegye a gyors elvégezhetőség, mely nem feltétlen fér össze komplex folyamatokat bemutató, vagy összetettebb készségeket fejlesztő modulokkal. Összetettebb ismeretek átadása esetén érdemes a mikro learning-re az online képzési forma egy kiegészítő lehetőségre tekinteni, mely keretében rövid videókat nézhetnek meg a hallgatók, esetlegesen további ismeretekre tehetnek szert az adott téma vonatkozásában egy újabb nézőpontból.

 

  1. Az elaprózottság, töredezettségét érzését keltheti

A rövid leckék ellenére fontos, hogy a mikro learning-ről is komplexen és átfogóan gondolkodjunk. Nem célszerű egy-egy résztéma, vagy aspektus különálló bemutatására használni őket, mert könnyen a töredezettség és összefüggéstelenség érzetét keltheti a tanulókban. A tudásátadás mellett nagyon fontos a kapcsolatok, összeköttetések egyidejű kihangsúlyozása is. A megfelelő összhang megtalálása azonban közel sem egyszerű az önállóan helyüket megálló képes modulok unalmas sorozatának legyártása, és a túlzóan kapcsolatok kihangsúlyozásra törekvő nyitott kérdésekkel végződő mikro modulok között.

 

  1. Nem feltétlenül járul hozzá a hosszú távú teljesítmény célokhoz

A mikro leckéket ajánlatos nem önállóan, elsődleges képzési módszerként, hanem egy komplexebb stratégia részeként alkalmazni, annak érdekében, hogy a hosszú távú célok eléréséhez is hatékonyan hozzájárulhassanak. Érdemes azok egy-egy részterületére koncentrálni – egyéni készségfejlesztés, adott feladat megoldásához szükséges ismeret átadás, mely megvalósítására nagy hatékonysággal képes a mikro learning.

Érdemes tehát belátni, hogy a mikro learning mellett és ellen történő állásfoglalásában kulcs fontosságú, hogy tisztában legyünk az elérni kívánt tanulási igényekkel, célokkal. A mikro learning kis költségvetési ráfordítás mellett, gyorsan alkalmas lehet teljesítménybeli különbségek kiegyenlítésére, akut problémák áthidalására. A módszer sikeressége azonban, mint mindig nagyban a megvalósítás minőségén, a fejlesztés körültekintőségén múlik.

Online mikro leckék mérlegen

micro-learning

A kevesebb néha több. A vállalatok dolgozóinak sok esetben kevés információ is elég, hogy sikerrel tudjanak szembenézni mindennapi munkahelyi kihívásaikkal. Az alábbiakban néhány érvet és ellenérvet sorakoztattunk fel, hogy könnyebb legyen mérlegelni, hogy miért is ért meg a nagyobb tananyagot könnyedén emészthető tudás morzsákra tördelni.

A mikro leckék nagyszerű kiegészítői lehetnek az online képzéseknek, mely segítségével a tanulók könnyedén hozzáférhetnek további forrásokhoz, vagy részt vehetnek  kiegészítő online tevékenységekben. Dióhéjban, a mikro leckék kiválóan alkalmasak kisebb feladatok, specifikus információ átadásra. Jó példa lehet erre egy néhány perces tutorial, vagy egy interaktív prezentáció, mely egy, a munkát segítő folyamatot mutat be. A mikro tananyagok bevezetése előtt azonban nagyon fontos, hogy az előnyök mellett az esetleges buktatókkal is tisztában legyünk. Ezeket pedig a következő cikkünkben részletezzük, de most beszéljünk először a lehetséges előnyökről:

 

  1. Késleltetett tudásadást tesz lehetővé

A tanulók leterhelésével szemben a mikro tananyagok lehetővé teszik, hogy az információ kisebb, az agy számára hatékonyabban feldolgozható egységekben kerüljön átadásra. Időt biztosítva a tanulóknak az információ feldolgozására mielőtt a következő leckéhez, modulhoz kezdenének. Sőt mi több, a tanulók azt is megválaszthatják, hogy hol és mikor vegyenek részt a tanulási folyamatban. A megfelelően megválasztott idő és helyszín pedig még tovább növelheti a tanulás hatékonyságát. Sokak számára sokkal egyszerűbb az otthonuk egy csendes zugában koncentrálni, mint egy zajos irodában a sok figyelemelvonó tényező mellett.

 

  1. Mobillá teszik a tanulást – Mobilan, mobilról

A mikro leckék a rövidségükre tekintettel bármikor és bárhol elővehetőek a tanuló szabadidejének függvényében. A tanulás mobilabbá válik. Nem számít, hogy épp forgalmi dugóban, vagy egy orvosi rendelőben várakozunk-e, a lehetőség nyitva áll képességeink és tudásaink továbbfejlesztésére. Szemben a hagyományos képzésekkel, amely jelentős időbeli áldozatot követel mire a tanulók is megtapasztalhatják a folyamat valós, látható eredményeit.

 

  1. Alkalmas a teljesítménybeli különbségek gyors kisimítására

A mikro learning hátterében álló koncepció általában egy kulcs feladatra, készségre koncentrál egy időben. A tanulónak nem kell egy hosszú online tréningen részt vennie ahhoz, hogy egy adott, specifikus terülten gyors fejlődést érhessen el. Elég, ha egy időben az adott részfolyamatra és az ahhoz kapcsolódó problémákra koncentrál. Hatékonyan bővítve és lépésekre bontva tudatosítva az adott részterülethez kapcsolódó szaktudását.

 

  1. Költséghatékony

A mikro leckék bevezetése jelentősen csökkentheti az online képzésekre fordított költségvetést. Jó minőségű e-learning forgatókönyvek, online prezentációk és tutorialok készíthetőek a komplex online képzések fejlesztési költségeinek töredékéből. A tömörséggel továbbá nem csak a pénzen, de a designnal és a fejlesztésre fordított idővel egyaránt spórolhatunk, ami egy további előny.

 

  1. Fokozza a tanulói motivációt

A mikro learning mögött álló koncepció alapvető emberi szükségleteinkre reflektál az azonnal használható tanulási eredmények élménye, kézzel fogható előnyök biztosítása által. A képzési stratégiában így nem csak a hosszú, de a rövid távú célok is jelentős szerephez jutnak. Amennyiben a dolgozók egy rövid modul elvégzésével számukra hasznos és alkalmazható tudáshoz juthatnak, az nagyban hozzájárul motivációjuk, jövőbeni tanulási hajlandóságuk megnöveléséhez. Ráadásul a tanuló maga döntheti el milyen tempóban halad, ami csökkenti az esetleges kudarc élményt, és a kollégáktól való lemaradás félelmét.

Következő cikkünkben a micro-learning hátrányait mutatjuk be. Ezek alapján mindenki eldöntheti, vajon praktikus vagy szükséges-e számára ezt az oktatási stratégiát alkalmaznia.

Miért használjunk tab interakciókat és beépített templateket?

interact

 

 

Az e-learning kurzusokban leggyakrabban tab interakciókkal találkozunk. Ennek oka igen egyszerű, hiszen a módszer nagyszerűen alkalmas információk strukturálására és bemutatására. A tab-ok nagyobb információ tömeg tördelésére és egy komplexebb folyamat interaktív bemutatására egyaránt alkalmasak.

De miben is rejlik a tab-ok nagyszerűsége?

Be kell lássuk, hogy a legtöbb e-learning tananyag nem túlzottan interaktív. Egy tananyag a megjeleníteni kívánt tartalmak és megfelelő prezentációs technikák alkalmazása révén is tűnhet nagyon dinamikusnak még akkor is, ha inkább egy magyarázó jellegű, mint sem egy interaktív döntéshozatali folyamatot példázó témafeldolgozásról van szó.

Pedig az utóbbi megvalósítására a tab-ok kiválóan alkalmasak, mivel támogatják:

 

– az egyszerű tartalomrendezést:

A tab interakciók nem csak a felkínált megoldások révén segítik elő mindezt, hanem mintegy ösztönözik is a fejlesztőt a gondolatok jobb strukturálására. Ezzel összefüggésben az egyik legkedveltebb tab interakciónak a folyamatokat sorrendben, lépésenként bemutató típus számít.

 

– a tartalom könnyebb megértését:

A tab-ok lehetővé teszik a túlzottan tömör tartalom felosztását, könnyebben feldolgozható, emészthető mikro egységekre. A slide-specifikus tab-ok alkalmazásával akár az egész tananyag feldolgozható egyetlen tab interakció keretében.

 

– a személyre szabott navigációt:

A tananyagokban gyakran megfigyelhető a lineáris sorrendiség preferálása, annak érdekében, hogy a tanuló biztos minden elemen végighaladjon. A tab interakciókkal ugyanez elérhető, mégis kicsit élvezetesebben, a tanulóra bízva a feldolgozás sorrendjét. Pusztán egy feltétel beépítésére van szükség, mely a kurzus elvégzéséhez az összes tab megtekintését megköveteli.

 

– a tanuló elköteleződését:

Az elköteleződés és érdeklődés minden tanulási folyamat kulcstényezője, melyet nem csak a tartalom, az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazhatósága, de a megfelelően megválasztott interakciók, kattintási módok is elősegítenek. Az érdeklődés fenntartását a tab-ok is nagyban segíthetik az aktív részvételre való ösztönzés, a képernyőn keresztüli döntéshozatalra való sarkallás révén.

 

tab

 

 

 

 – és a rugalmasságot:

A tab interakciók lehetnek slide specifikusak, vagy akár egész tananyagra kiterjedőek. Bárhol elhelyezésre kerülhetnek egy adott oldalon belül, sőt mi több, aloldalakká, interakciókká válhatnak egy lapon belül. Gyakran találkozhatunk kattintásra megjelenítő (click and reveal) interakciókkal, de a HOVER interakciók is épp úgy működőképesek.

 

Tehát ha legközelebb nekilátsz egy tananyag fejlesztésének, ne feledkezz meg a sokszor túlzottan egyszerűnek tűnő, de nagyszerű megoldásokat kínáló tab interakciókról, melyekhez a weben számos ingyenes template is elérhető, melyek a következő cikkünkben kerülnek bemutatásra.

5 gyakori hiba BYOD online képzéseknél

stockfresh_4161269_smartphone-and-application-icons_sizeM-608x608

 

 

A hozd a saját eszközöd (Bring Your Own Device) koncepció nagyban hozzájárulhat a vállalati képzések költségeinek csökkentéséhez, ehhez azonban elengedhetetlen egy jól átgondolt, biztonságos környezetet garantáló képzési stratégia.

A BYOD képzések alatt az alkalmazottak saját eszközeiket (okostelefon, tablet, laptop) használják az online elérhető képzési programok, fejlesztő alkalmazások futtatásához készségeik és tudások fejlesztésére. Az ilyen jellegű képzések sikere általában a megfelelő, előzetesen megalkotott megvalósítható stratégián múlik, amely lehetővé teszi, hogy minden alkalmazott tisztában legyen a körülöttük zajló folyamatokkal; valamint hogy elkerülhessük az alábbiakhoz hasonló gyakori hibákat:

 

  1. „Bármilyen” eszközt hozhatsz

Alapvető félreértés, hogy a tanulók úgy gondolják, hogy bármilyen általuk preferált eszköz használata megengedett és támogatott a tananyagok elérése során. Ez azonban számos adatbiztonsági és vírusvédelmi kérdést felvet. Ezért érdemes lehet egy, a megengedett és tiltott eszközöket specifikáló listát közzétenni; vagy a képzésben résztvevő eszközöket IT szakemberekkel előzetesen ellenőriztetni a biztonsági kockázatok csökkentése érdekében.

 

  1. „Bármilyen” alkalmazást használhatsz

Az eszközök specifikálása mellett a támogatott programok és alkalmazások megnevezése ugyanolyan fontos. Naiv feltételezés, hogy a tanulók saját eszközeiket csak a vállalati LMS elérésére fogják használni, hiszen a készülékek réven az elérhető alkalmazások palettája is kibővül. A különféle közösségi csatornák számos potenciális kockázati tényezőt rejtenek magukban, megfelelő használat esetén azonban egy közösségi tanulási koncepció kulcstényezői is lehetnek.

 

  1. Bizonytalanságok a monitoring körül

Amennyiben szeretnénk figyelemmel követni, hogy hallgatóink milyen tevékenységeket folytatnak a vállalati hálózat elérése folyamán, akkor fontos, hogy ennek részletei egyértelműen kommunikálásra kerüljenek. Az átvilágítás menete és feltételei mindenki számára megismerhetőnek és világosak kell, hogy legyenek. Ha ez nem történik meg, és az alkalmazottak tudta nélkül gyűjtünk adatokat tevékenységeikről, nem csak saját hitelességünket, de munkavállalóink bizalmát, támogatását is gyorsan elveszthetjük.

 

  1. A jelszavas védelem fontosságának alábecslése

Mára szinte minden készülék rendelkezik a jelszavas védelem funkciójával. Kényelmi okokból azonban sokan mégsem használják ki eyeket a lehetőséget, feltételezve, hogy semmilyen okuk nincs adataik és készülékük féltésére. Azonban egészen megváltozik a helyzet , amikor a felhasználók vállalati tartalmakat is elérhetnek, hiszen ettől a ponttól kezdve ezen adatok védelméről is gondoskodniuk kell. Fontos tehát, hogy megértsék a jelszavas védelem jelentőségét; valamint hogy valóban hatékony, erős jelszavakat használjanak egy potenciális hacker támadás lehetőségét is figyelembe véve.

 

  1. Nem megfelelő támogatás és képzési paletta

Meglepő lehet, de talán az egyik legáltalánosabb BYOD hibáról van szó. A BYOD képzések bevezetése előtt gyakran elmarad a résztvevők közös nevezőre hozása, megfelelő tájékoztatása. A siker szempontjából azonban fontos, hogy ők is tisztában legyenek a BYOD képzések vállalati stratégiában betöltött szerepével, az elérhető támogatás mikéntjével. A folyamatot nem csak IT szakemberek bevonása, de a leggyakrabban ismétlődő kérdések (FAQ), video tutorial gyűjteményének összeállítása is nagyban elősegítheti.

 

Ha ez nem lenne elég, akkor a legfontosabb tanács, hogy a bevezetés során gyűjtsük kollégáink visszajelzését, mert ennél semmi sem segítheti jobban a kitűzött célok tényleges elérését! A BYOD önmagában nem csodaszer, mint látható, bevezetése körültekintő előkészítést igényel.

Rapid eLearning – Hat Top Tipp

01-extremely-awesome-typography

A Rapid eLearning eszközök nagy segítségünkre lehetnek, amikor szűkös időkerettel kell minőségi tartalmakat fejleszteni. Mint ahogy az elnevezésből is jól látszik az ilyen tananyagok fejlesztése során kulcskérdés a sebesség. [Read the rest of this entry…]

Ingyenes stock fotók – Hogyan találjunk a megfelelőre?

YOU ARE SIMPLY THE

Napról-napra új és új oldalak kínálják a stock fotók széles gyűjteményét. A lehetőségek határtalanok, a választás azonban egyre nehezebbé válik. [Read the rest of this entry…]

Te megennéd a saját főztödet?

A fogyasztható

Avagy íme a közérthető és élvezhető e-learning kurzus receptje: [Read the rest of this entry…]

5 szempont, mely segíthet a többnyelvű kurzusok létrehozásában

1433163069multilingualadviceinterviewswithexpersA többnyelvű tananyag létrehozása nem csak annyit jelent, hogy angolul/magyarul írunk egy szöveget, majd lefordítjuk. Az alábbiakban a többnyelvű kurzusokhoz köthető lényeges szempontokat mutatjuk be. [Read the rest of this entry…]