Miért használjunk tab interakciókat és beépített templateket?

interact

 

 

Az e-learning kurzusokban leggyakrabban tab interakciókkal találkozunk. Ennek oka igen egyszerű, hiszen a módszer nagyszerűen alkalmas információk strukturálására és bemutatására. A tab-ok nagyobb információ tömeg tördelésére és egy komplexebb folyamat interaktív bemutatására egyaránt alkalmasak.

De miben is rejlik a tab-ok nagyszerűsége?

Be kell lássuk, hogy a legtöbb e-learning tananyag nem túlzottan interaktív. Egy tananyag a megjeleníteni kívánt tartalmak és megfelelő prezentációs technikák alkalmazása révén is tűnhet nagyon dinamikusnak még akkor is, ha inkább egy magyarázó jellegű, mint sem egy interaktív döntéshozatali folyamatot példázó témafeldolgozásról van szó.

Pedig az utóbbi megvalósítására a tab-ok kiválóan alkalmasak, mivel támogatják:

 

– az egyszerű tartalomrendezést:

A tab interakciók nem csak a felkínált megoldások révén segítik elő mindezt, hanem mintegy ösztönözik is a fejlesztőt a gondolatok jobb strukturálására. Ezzel összefüggésben az egyik legkedveltebb tab interakciónak a folyamatokat sorrendben, lépésenként bemutató típus számít.

 

– a tartalom könnyebb megértését:

A tab-ok lehetővé teszik a túlzottan tömör tartalom felosztását, könnyebben feldolgozható, emészthető mikro egységekre. A slide-specifikus tab-ok alkalmazásával akár az egész tananyag feldolgozható egyetlen tab interakció keretében.

 

– a személyre szabott navigációt:

A tananyagokban gyakran megfigyelhető a lineáris sorrendiség preferálása, annak érdekében, hogy a tanuló biztos minden elemen végighaladjon. A tab interakciókkal ugyanez elérhető, mégis kicsit élvezetesebben, a tanulóra bízva a feldolgozás sorrendjét. Pusztán egy feltétel beépítésére van szükség, mely a kurzus elvégzéséhez az összes tab megtekintését megköveteli.

 

– a tanuló elköteleződését:

Az elköteleződés és érdeklődés minden tanulási folyamat kulcstényezője, melyet nem csak a tartalom, az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazhatósága, de a megfelelően megválasztott interakciók, kattintási módok is elősegítenek. Az érdeklődés fenntartását a tab-ok is nagyban segíthetik az aktív részvételre való ösztönzés, a képernyőn keresztüli döntéshozatalra való sarkallás révén.

 

tab

 

 

 

 – és a rugalmasságot:

A tab interakciók lehetnek slide specifikusak, vagy akár egész tananyagra kiterjedőek. Bárhol elhelyezésre kerülhetnek egy adott oldalon belül, sőt mi több, aloldalakká, interakciókká válhatnak egy lapon belül. Gyakran találkozhatunk kattintásra megjelenítő (click and reveal) interakciókkal, de a HOVER interakciók is épp úgy működőképesek.

 

Tehát ha legközelebb nekilátsz egy tananyag fejlesztésének, ne feledkezz meg a sokszor túlzottan egyszerűnek tűnő, de nagyszerű megoldásokat kínáló tab interakciókról, melyekhez a weben számos ingyenes template is elérhető, melyek a következő cikkünkben kerülnek bemutatásra.

5 gyakori hiba BYOD online képzéseknél

stockfresh_4161269_smartphone-and-application-icons_sizeM-608x608

 

 

A hozd a saját eszközöd (Bring Your Own Device) koncepció nagyban hozzájárulhat a vállalati képzések költségeinek csökkentéséhez, ehhez azonban elengedhetetlen egy jól átgondolt, biztonságos környezetet garantáló képzési stratégia.

A BYOD képzések alatt az alkalmazottak saját eszközeiket (okostelefon, tablet, laptop) használják az online elérhető képzési programok, fejlesztő alkalmazások futtatásához készségeik és tudások fejlesztésére. Az ilyen jellegű képzések sikere általában a megfelelő, előzetesen megalkotott megvalósítható stratégián múlik, amely lehetővé teszi, hogy minden alkalmazott tisztában legyen a körülöttük zajló folyamatokkal; valamint hogy elkerülhessük az alábbiakhoz hasonló gyakori hibákat:

 

  1. „Bármilyen” eszközt hozhatsz

Alapvető félreértés, hogy a tanulók úgy gondolják, hogy bármilyen általuk preferált eszköz használata megengedett és támogatott a tananyagok elérése során. Ez azonban számos adatbiztonsági és vírusvédelmi kérdést felvet. Ezért érdemes lehet egy, a megengedett és tiltott eszközöket specifikáló listát közzétenni; vagy a képzésben résztvevő eszközöket IT szakemberekkel előzetesen ellenőriztetni a biztonsági kockázatok csökkentése érdekében.

 

  1. „Bármilyen” alkalmazást használhatsz

Az eszközök specifikálása mellett a támogatott programok és alkalmazások megnevezése ugyanolyan fontos. Naiv feltételezés, hogy a tanulók saját eszközeiket csak a vállalati LMS elérésére fogják használni, hiszen a készülékek réven az elérhető alkalmazások palettája is kibővül. A különféle közösségi csatornák számos potenciális kockázati tényezőt rejtenek magukban, megfelelő használat esetén azonban egy közösségi tanulási koncepció kulcstényezői is lehetnek.

 

  1. Bizonytalanságok a monitoring körül

Amennyiben szeretnénk figyelemmel követni, hogy hallgatóink milyen tevékenységeket folytatnak a vállalati hálózat elérése folyamán, akkor fontos, hogy ennek részletei egyértelműen kommunikálásra kerüljenek. Az átvilágítás menete és feltételei mindenki számára megismerhetőnek és világosak kell, hogy legyenek. Ha ez nem történik meg, és az alkalmazottak tudta nélkül gyűjtünk adatokat tevékenységeikről, nem csak saját hitelességünket, de munkavállalóink bizalmát, támogatását is gyorsan elveszthetjük.

 

  1. A jelszavas védelem fontosságának alábecslése

Mára szinte minden készülék rendelkezik a jelszavas védelem funkciójával. Kényelmi okokból azonban sokan mégsem használják ki eyeket a lehetőséget, feltételezve, hogy semmilyen okuk nincs adataik és készülékük féltésére. Azonban egészen megváltozik a helyzet , amikor a felhasználók vállalati tartalmakat is elérhetnek, hiszen ettől a ponttól kezdve ezen adatok védelméről is gondoskodniuk kell. Fontos tehát, hogy megértsék a jelszavas védelem jelentőségét; valamint hogy valóban hatékony, erős jelszavakat használjanak egy potenciális hacker támadás lehetőségét is figyelembe véve.

 

  1. Nem megfelelő támogatás és képzési paletta

Meglepő lehet, de talán az egyik legáltalánosabb BYOD hibáról van szó. A BYOD képzések bevezetése előtt gyakran elmarad a résztvevők közös nevezőre hozása, megfelelő tájékoztatása. A siker szempontjából azonban fontos, hogy ők is tisztában legyenek a BYOD képzések vállalati stratégiában betöltött szerepével, az elérhető támogatás mikéntjével. A folyamatot nem csak IT szakemberek bevonása, de a leggyakrabban ismétlődő kérdések (FAQ), video tutorial gyűjteményének összeállítása is nagyban elősegítheti.

 

Ha ez nem lenne elég, akkor a legfontosabb tanács, hogy a bevezetés során gyűjtsük kollégáink visszajelzését, mert ennél semmi sem segítheti jobban a kitűzött célok tényleges elérését! A BYOD önmagában nem csodaszer, mint látható, bevezetése körültekintő előkészítést igényel.

Rapid eLearning – Hat Top Tipp

01-extremely-awesome-typography

A Rapid eLearning eszközök nagy segítségünkre lehetnek, amikor szűkös időkerettel kell minőségi tartalmakat fejleszteni. Mint ahogy az elnevezésből is jól látszik az ilyen tananyagok fejlesztése során kulcskérdés a sebesség. [Read the rest of this entry…]

Ingyenes stock fotók – Hogyan találjunk a megfelelőre?

YOU ARE SIMPLY THE

Napról-napra új és új oldalak kínálják a stock fotók széles gyűjteményét. A lehetőségek határtalanok, a választás azonban egyre nehezebbé válik. [Read the rest of this entry…]

Te megennéd a saját főztödet?

A fogyasztható

Avagy íme a közérthető és élvezhető e-learning kurzus receptje: [Read the rest of this entry…]

5 szempont, mely segíthet a többnyelvű kurzusok létrehozásában

1433163069multilingualadviceinterviewswithexpersA többnyelvű tananyag létrehozása nem csak annyit jelent, hogy angolul/magyarul írunk egy szöveget, majd lefordítjuk. Az alábbiakban a többnyelvű kurzusokhoz köthető lényeges szempontokat mutatjuk be. [Read the rest of this entry…]

6 legnépszerűbb e-learning trend 2016-ban!

elearning-trends-2016

Szeretnéd tudni, hogy mi vár ránk az e-learning világában 2016-ban? Pontosan sosem lehet megjósolni, hogy, mit hoz a jövő, de ha közelebbről vetünk egy pillantást a jelenlegi technológiai trendekre, erős elképzeléseink lehetnek afelől, hogy mi is történik az e-learning iparral. [Read the rest of this entry…]

Hogyan segíthet az e-learning áthidalni a hiányzó kompetenciákat a munkahelyen?

 

skills-gap

Az alkalmazottak hiányos képzettsége egyes területeken negatív hatással lehet a vállat működésre vagy a kívánt ütemű növekedését lassíthatja. A modern digitális technológia minden szempontból hatással van a globális gazdaságra, beleértve a szolgáltatásokat, gyártást és a kereskedelmet. Ez a tendencia egyre nagyobb léptéket ölt és egyre gyorsul. A vállatok és cégek ennek függvényében próbálnak minél naprakészebbek, és felkészültek lenni. Így természetesen megnövekedett a kereslet a magasan képzett munkavállalók iránt. Gondosan megtervezett stratégiai képzésre van szükség e tekintetben, és az e-learning biztosíthatja a kényelmes és hatékony módja annak, hogy áthidalja a munkahelyi készségek hiányát. Speciális képességeket és területeket megcélozva kompatibilisek rengeteg foglalkoztatási lehetőséggel.

A hagyományos oktatási rendszerek nem képesek lépést tartani ezzel a technológiai fejlődéssel és az ehhez kapcsolódó igényekkel. Egy 2013-as kutatás szerint a 38000 munkaadó több, mint 35%-ának akadt problémája az üres álláshelyek betöltésével, mert a jelöltek nem rendelkeztek a megfelelő szintű technikai képességekkel. A megfelelő munkahelyi kompetenciák hiánya tehát egy szakadék a munkaadók elvárásai és a munkavállalók képességei között.

 

Munkahelyi kompetenciák hiánya: Az ördögi kör

Az új technológiák, programok, alkalmazások és eszközök újabb és újabb ismereteket és akár teljesen új gondolkodási metódust igényelnek, amikkel nehéz lépést tartani. Az információs technológia terjedése nagyon gyors és radikális változást hozott, és a munkaadókat komoly kihívás elé állította az alkalmazottakkal együtt. Habár a tanulás fontos része a munkavégzésnek, a munkaadóknak nem mindig van elég dolgozójuk és forrásuk, hogy hatékony tréningeket tartsanak az új belépőknek. Másrészről mindkét fél szívesebben invesztál időt, energiát és pénzt olyan képzési programba, amely segítségével olyan készségekre tehetnek szert, amely alkalmazható tudást ad és kiemelkedő karriert, megbízható, magas fizetést tesz lehetővé a jövőben is.

Habár a legújabb technológiákon alapuló iparnak az iskolai végzettséghez kellene kötnie a felvételi döntést, létezik néhány megbecsült non-kognitív képesség, amely szintén rendkívül fontos.

A munkaadók, feltalálók és közgazdászok együttműködve az oktatási intézményekkel létrehoztak egy üzleti modellt, amely segíti a dolgozók hatékonyabb tanulását. A munkahely és az oktatás digitalizálása lehetővé teszi a munkáltatók és oktatók számára, hogy együttműködjenek tréningek létrehozásában, melyek elérhetőek, alkalmasak és rugalmasak. A legnagyobb kompetenciahiánnyal küzdő területek az egészségügy, az építőipar és termelő ágazatok. Magasan képzett és középfokú végzettséggel rendelkező munkaerőből egyaránt hiány van ezeken a területeken.

 

Az e-learningben rejlő lehetőség

Sok oka van a munkahelyi kompetenciák hiányának, a főbb okok talán azok, hogy kevés beruházást valósítanak meg tréningekre és kevés helyen támogatják a munkavállalók tanulását és szakmai fejlődését. A határidők gyakran olyan szorosak, hogy nincs idő a munkához szükséges elegendő képzésre.

Bizonyos aspektusai az e-learningnek kényelmes és hatékony munkaerő-képzést képesek biztosítani. A technológiákban jártas munkaerőre való igény megnövekedésének köszönhetően az e-learning lehet a legmegfelelőbb eszköz a kompetenciahiány probléma kezelésére.

 

Megfizethetőség

A munkahelyi tréningek és e-learning kurzusok azok, amiket legtöbbször kihagy egy cég a költségvetéséből, hiszen sok esetben a munkáltatók inkább az egyéb fejlesztésekre szánják az időt, energiát és pénzt. A képzések hiánya csak előmozdítja a kompetencia hiányt. A vállalkozások használhatnak elérhető e-learning platformokat képességeik fejlesztésére és belső teljesítményük és munkájuk színvonalának javítására. A legtöbb modern e-learning  képzés rugalmas és speciális szakterületre szabható.

A munkáltatók könnyedén meg tudják jósolni a képzési költségeket, és könnyedén tudják feljebb vagy lejjebb vinni a költségeket, ha megváltoznak a képzési igények. Az Udemy például egy online tanulós platform, mely nagy választékkal rendelkezik rengeteg témában, sok kurzusuk teljesen ingyenes. Az Udemy for Business egy igényes képzési platform olyan vállalkozásoknak, akiknek szeretnének hozzáférni kiváló szakemberek által összeállított képzésekhez. Ez a program a MOOCs evolúció része, amely rengeteg előnnyel jár a vállalati tréning területén.

 

Hatékonyság és kényelem

Az e-learning segítségével a tanulók 25-60 %-kal nagyobb mennyiségű tananyagot képesek befogadni. Informálisabb és személyesebb módja a tanulásnak, a tanulók könnyen tudnak kommunikálni a társaikkal és az oktatókkal is. Hatékony eljárás a kurzus tartalmának fejlesztésére és átadására. A Learning Management Rendszer az egyik olyan általában felhő-alapú platform, amely átad, dokumentál, követ és beszámol olyan online képzéseket, melyek speciális képzéseket nyújtanak a munkavállalóknak.

Ezek a programok hatékonyan fejlesztik és adják át a tartalmat, ami nagy segítség a munkavállalóknak, akik többnyire teljes munkaidőben dolgozó családos emberek. A képzés végén értékelhetik a munkaadók, hogy vajon az alkalmazottaik szert tettek-e hasznos tudásra és képességekre vagy sem.

 

Rugalmasság

Az e-learning képzés lehet szinkron vagy aszinkron. Az önálló e-learning feldolgozása során 60 %-kal gyorsabban sajátíthatják el az ismereteket, mint egy hagyományos képzési környezetben. A tananyagok rugalmasan elérhetőek bárhonnan, ahol van internet csatlakozás, akár okostelefonon, tableten vagy asztali számítógépen is. A Skill Pill program például egy olyan tanulási eszköz, ami képes integrálni a tanulást a munkahelyen. Rengeteg feladatot ajánl rövid tréningekkel és motivációs videókkal, amik speciális tulajdonságokra és igényekre fókuszálnak.

 

Motiváció

A legtöbb alkalmazott sikeres szeretne lenni a munkájában és fontos számára a szakmai előmenetel, de a megfelelő eszközök nélkül nem tudják ezt elérni. A korábbi képzésekkel kapcsolatos negatív tapasztalatok rossz hozzáállást eredményeznek a tanulók részéről. Viszont egy jó e-learning dizájn, megfelelően felépített struktúra, hatékony stratégia és az interaktív elemei, mint a gamifikáció, a teljesítményének mérésével és mutatásával megfelelően motiválhatja őket.

A szükséges kompetenciák hiánya negatívan hat a vállalkozások termelékenységére és versenyképességére. Az e-learning képzésekkel általában jó eredményeket érnek el a kompetencia probléma megoldásában, felkészíti és magabiztossá teszi a munkavállalókat a jövő kihívásaival szemben és ennek hatására készek és képesek hatékonyan hozzájárulni az üzleti termelékenység növeléséhez.

 

Hogyan kommunikálj hatékonyan az e-learningben?

4_communication-skills-100539460-primary.idge

Hatékonyan kommunikálni és meghallgatni a tanulóidat ugyanolyan fontos, mint eredményes tananyagfejlesztőnek lenni. Valójában ez a két dolog kéz a kézben jár. [Read the rest of this entry…]

A megfelelő kérdéseket tedd fel!

zalabaeu-ugyfel-kerdesekAzoknak, akik az oktatásokat megtervezik és kitalálják a kurzusok felépítését, rengeteg kérdést kell megválaszolniuk a munkájuk során. A nem megfelelő kérdések pedig gyakran zsákutcába vezetnek és ez sok időt elvesz a projekttől.

Nézzünk néhány általánosabb, amiket érdemes feltenni és gondolkodjunk rajta, hogyan lehetnek ezek a kérdések a produktív folyamat elindítói.

 

A kevésbé hasznos lépésektől a produktivitásig

 

1- Hogyan győződhetünk meg róla, hogy a kurzusunkban minden benne van?

Egy hasznos gondolat: Fókuszálj a tartalom helyett a tanulóra. A kérdésnek a következőképpen kellene hangzania: „Milyen viselkedést szeretnél látni a tanulóktól a képzés végén?” Ezt végiggondolva rá fogsz jönni, hogy az számít igazán, amit az emberek képesek véghezvinni, nem az, amit tudnak. Sokan vannak körülöttünk, akik a nagy lexikális tudásuk ellenére mégsem boldogulnak jól az életben. Sőt, azzal is találkozhattunk már, hogy tanulunk valami újat és a végén felmerült bennünk a kérdés: Most mit csináljak? Merre tovább?

Például ez megeshet egy software vagy alkalmazás tréning után. A tanulók tisztában vannak vele, hogy mit tud az adott rendszer vagy alkalmazás, mégsem tudják, hogy pontosan mire is használhatnák mindezt. A tudás helyett a viselkedésre koncentrálva egy egyirányú utcába kerülhetünk, ha olyan kurzust tervezünk, ami csak tényeket, számokat és meghatározásokat tartalmaz, de távol áll a valóságtól. Összpontosítsunk a megfigyelhető viselkedésre, ami megnyitja az utat az elért eredményekről való beszélgetés és a mérhető célkitűzések előtt.

Íme, néhány teljesítményorientált kérdés:

Mit jelent az, hogy viselkedés?

Az adott tudásanyag megszerzése után milyen viselkedést várunk a tanulóinktól?

Honnan tudhatod meg, mikor viselkedik valaki helyesen?

Mi a különbség egy rendesen és egy rosszul dolgozó alkalmazott cselekedetei között?

Milyen hibákat követnek el leggyakrabban az új alkalmazottak?

 

2- Honnan tudják a tanulók, hogy mi az, amit pontosan nekik szánunk?

Az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés a tanulók részéről: Mire lesz jó ez nekem? Nem áll távol a „Miért nekem kell?”, és a „Nem kötelezhettek erre.” témájától. De gondolkodjunk el, miért is érdemes tényleg ezzel a kérdéssel behatóbban foglalkozni.

Mindenki sokkal szívesebben tanul valami hasznosat és számára jelentőségteljesebbet, így ne csak egyszerűen tanulóként tekintsünk a célközönségünkre, hanem egyénenként lássuk őket. Mindegyikük más-más érdekekből meríti majd magának a motivációt, hogy végigcsinálja a kurzust. Valljuk be, ez e-learning fejlesztőként nem egy könnyű feladat, hiszen nagy eséllyel sosem találkozunk velük személyesen, de hasznos lehet annak, aki esetleg szemtől szemben adja át az anyagot. Ha sikerül egy tartalmas és valóban használható tudást átadó e-learninget készítenünk, akkor nem muszáj már az elején hosszú oldalakon keresztül részleteznünk, hogy ez miért lesz jó mindenkinek. A kurzus jól felépített, valósághű forgatókönyve lesz hitelesek a tanulók szemében. Ettől fogják úgy érezni, hogy ez úgy hangzik, ahogy ők munkájuk során már találkoztak ezekkel a szituációkkal és kérdésekkel. Ezért mélyebbre akarnak majd ásni a dolgokban, és még többet szeretnének tanulni.

 

 3- Hogyan győződhetsz meg róla, hogy a tanulók valóban elsajátították a tananyagot?

Ismét csak a tanulóra koncentrálj a tartalom helyett, és arra, hogy milyen viselkedést vársz el tőlük a tudásanyag elsajátítása után. A legjobb kérdés, amit feltehetünk: Hogyan tehetnénk emlékezetessé számukra az e-learninges feladatokat? Te vajon milyen dolgokra emlékszel az életedből? A legtöbb ember olyan dolgokra emlékszik leginkább, amikben érzelmileg is érdekelt volt. Az érzelmi tapasztalatok közül is nagyobb eséllyel fogsz emlékezni azokra, ahol félelmet, dühöt vagy győztes elégedettséget éreztél.

Ez az e-learning fejlesztők szempontjából ez azt jelenti, hogy olyan helyzetek vagy forgatókönyvek megalkotására van szükség a tananyagon belül, amik a tanulókat érzelmileg is bevonják. Hozd olyan helyzetbe a tanulóidat, ahol esetleg kockáztatniuk kell (a megfelelő backup opciók mellett). Olyan kihívás elé érdemes állítani őket, ami nem is túl egyszerű, de nem is bonyolult (nehogy elvedd a lelkesedésüket), mert az ilyen típusú kihívás ösztönzi a tanulókat a gondolkodásra és a küzdésre vagy éppen különböző forrásokból kell előásniuk a megfelelő válaszokat. Amennyiben a tanulók elkötelezettek az e-learning kurzus nyújtotta kihívásokkal szemben, számukra már érzelmi tétje is lesz ezek teljesítésének. Így motiválttá válnak a jó eredmények elérése érdekében. Az igaz/hamis és több lehetséges választ elfogadó kérdéseknél a kérdés jellegéből adódóan nincs meg ez a motiváció. Ennél talán kicsit több kell nekik.

 

 4- Hogyan győződhetünk meg arról, hogy a tanulók hasznosítják az elsajátított ismereteket a munkájuk során?

Az igazi kérdés az, hogyan vehetünk rá embereket arra, hogy megváltoztassák a viselkedésüket és használják a tudásukat és képességeiket, amiket megszereztek a kurzus során? Ez tényleg motiváció kérdése. A motiváció pedig egy igen összetett dolog. Amikor már magabiztosnak és kompetensnek érezzük magunkat az adott témában az új tudásunk segítségével, sokkal könnyebben és bátrabban használjuk az új ismereteinket.

Az önbizalom bizalom és a kompetenciák kiépítésére az e-learning nagyszerűen alkalmas. Hogyan? Teret kell adnunk a tanulóknak, hogy a megszerzett tudásukat a bukástól való félelem és megszégyenülés veszélye nélkül gyakorolhassák, amíg biztosak nem lesznek magukban. Életszerű helyzetekbe kell őket hozni valós megoldandó problémákkal és hagyni kell őket, hogy addig próbálkozhassanak, amíg sikerül nekik. Az e-learning legnagyobb szépsége, hogy a számítógép sosem nevet ki, nem mutogat rád, és nem vigyorog, amikor hibát követsz el. Az online tanulóknak megadatik az a szabadság, hogy addig próbálkozhassanak újra és újra, amíg kényelmesen át nem tudják vinni a valós helyzetekbe a megszerzett tudásuk és tapasztalataik.

 

A kihívás tehát, hogy a megfelelő kérdéseket tegyük fel, amik egy e-learning fejlesztése során igazán számítanak. Próbáljunk leginkább ezekre koncentrálni: Hogyan tudjuk az e-learning kurzusunkat emlékezetessé, sokatmondóvá és motiválóvá tenni a tanulóink számára? Amennyiben ez sikerül, a tananyag is nagy sikert fog aratni körükben.